Vietnam Part 2: Northern Vietnam and the Annamite mountains

Cliquez ici pour la version française

After visiting Hanoi, we took a bus to reach Sapa.  As we got to Sapa, we were hit by bad weather- it was cold and rainy. We stayed for 2 nights in a home stay 10 km away from Sapa town, in a village called Ta Van. This village is home to an ethnic group of people called the “Hmongs”. The home stay was run by a local Hmong family and they treated us to some amazing traditional Hmong food. We even braved the rain and went on a short trek nearby to explore the paddy fields of Sapa.

Click the images to read the captions.

After 2 days, we cycled back to Sapa town where we stayed for 4 more nights as it was raining continuously and too cold to cycle. On day 6, as soon as the rain lessened, we packed our bags and started cycling in the direction of the Vietnam-Laos border. The entire journey took us 5 days and we covered 60 km per day on average.

Itinerary Sapa - DBP
This map will give you an idea of our route in North Vietnam. 280 kms in total, took about 5 days to cover.

The journey was spectacular! We cycled through the Annamite mountain range and the weather was on our side! On day 1, we cycled to an altitude of 2035 m from where we could see Mt Phan Xi Pan (pronounced Fansipan- the highest mountain in Vietnam at a height of  3143 mts). Throughout the rest of the journey, we had the pleasure to cycle in clear weather and with blue skies, all along the Da River.

Click the images to read the captions.

We spent one night as guests of a local Hmong family. We approached them to ask for the nearest guest house (there was none!) and they said that we could stay the night at their home! They didn’t have a separate place for us to sleep but said that we could sleep in their living room. The sun was setting by then, so we took them up on their gracious offer and pitched our tent in their living room for the night.

The next 3 days we cycled along the Da river and crossed a major milestone of our journey- the 2000 km mark!

And now we are in the city of Dien Bien Phu, just 30 km away from the Laos border. Tomorrow, we leave for Laos and with that our Vietnam journey comes to end. Stay tuned for our next post from Laos!

Les montagnes du nord-ouest Vietnamien

Après avoir visité Hanoi, nous avons pris un bus pour rejoindre Sapa ou nous sommes arrivés sous la pluie et le froid.

Nous avons d’abord passé 2 nuits dans une chambre d’hôte à 10 km de Sapa dans un petit village appelé Ta Van, où les habitants sont issus de l’ethnie des “Hmongs”. Nous en avons profité pour découvrir leur mode de vie et leur cuisine, et nous avons fait un petit trek à proximité pour explorer les rizières en terrasse et forets de bambous des alentours.

Après 2 jours dans ce village nous sommes retournés à Sapa où nous avons passés 4 nuits de plus car la pluie ne s’arrêtait pas et le thermomètre ne dépassait pas les 5 degrés ce qui n’est pas idéal pour pédaler.  Finalement nous avons quitté Sapa le 26 Novembre, dès que la pluie a cessée, direction Dien Bien Phu aux abords de la frontière Laotienne.

Ce trajet de 280 km nous a réservé de belles surprises. Nous avons traversé la chaîne de montagnes des Annamites et le Soleil était enfin de retour. Le 1er jour nous avons passé le plus haut col du voyage à une altitude de 2035m, d’où nous pouvions voir le Mt Phan Xi Pan (prononcé Fansipan – la plus haute montagne du Vietnam : 3143m). Après 15km de montée et 700m de dénivelé nous avons eu le droit à une incroyable descente de 30 km qui nous a amené jusqu’à la ville de Lai Chau.

Le lendemain soir ne trouvant pas d’hôtel nous avons demandé à une famille sur la route s’il était possible de poser notre tente dans leur jardin. Ils nous ont finalement invité à poser la tente dans leur maison juste a cote de leur chambre et nous ont même invite à diner avec eux. Nous les avons remerciés le lendemain matin et avons repris notre route vers Dien Bien Phu.

Les 3 jours qui ont suivi nous avons pédalé le long de la rivière « Da » et nous avons franchi l’étape des 2000km !

Nous sommes maintenant à Dien Bien Phu à seulement 30 km de la frontière du Laos. Demain nous partons pour le Laos et notre voyage au Vietnam arrive donc à sa fin.

La suite au prochain épisode !

5 thoughts on “Vietnam Part 2: Northern Vietnam and the Annamite mountains

Add yours

1. Merci pour ces magnifiques images. On est content de vous voir en pleine forme physique, et de partager le passage symbolique des 2000 Kms.
    Special bravo à Adi , qui rattrape les scooters dans les descentes.
    Tous ces enfants semblent enthousiastes de rencontrer les “french cyclers”